CONDITIONS GENERALES DE VENTE

CONDITIONS GENERALES SRL ERADICATION

Artikel 1: TOEPASSINGGEBIED

1.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle contractuele relaties tussen ERADICATION SRL (KBO 0692 668 783), handelend in het kader van haar beroepsactiviteiten (hierna de “Aannemer” genoemd), en de Klant, met uitsluiting van alle andere algemene voorwaarden.

1.2 Bij de ondertekening van de offerte of een specifieke overeenkomst met de Ondernemer erkent de Klant dat hij een exemplaar heeft ontvangen en kennis heeft genomen van de verkoopvoorwaarden.

Artikel 2 : ANBOD – OFFERTE – SLUITING VAN DE OVEREENKOMST

2.1 Alle voorstellen van de Ondernemer, catalogi, brochures, prijslijsten en diverse informatie die aan de klant worden verstrekt, vormen geen aanbiedingen en zijn slechts indicatief.

2.2 De documenten die deel uitmaken van het aanbod van de Ondernemer zijn strikt vertrouwelijk; ze mogen niet worden gereproduceerd of doorgegeven en er mag geen gebruik van worden gemaakt. De Klant is verplicht alle documenten en informatie te verstrekken die nodig zijn voor de uitvoering van de beoogde dienstverlening en/of levering van goederen.

2.3 De geldigheidsduur van de offertes wordt in de offerte vermeld. Deze mag echter niet langer zijn dan 3 maanden, tenzij uitdrukkelijk anders is bepaald. Tenzij anders overeengekomen, zijn de diensten die niet in de offerte zijn opgenomen voor rekening van de Klant.                                                          2.4 De offerte geldt alleen voor de vermelde diensten, prestaties en leveringen. Een project dat een extra element of dienst vereist, wordt, na informatie en aanvaarding door de Klant, aan deze laatste in rekening gebracht bovenop de in de offerte vermelde prijs. Alle door onze vertegenwoordigers behandelde opdrachten of bestellingen zijn pas geldig na schriftelijke bevestiging door ERADICATION SRL. De door de klant ondertekende bestelling vormt echter een vaste verbintenis van de klant. Mondelinge bestellingen worden niet geregistreerd indien ze niet worden bevestigd door de verzending per e-mail, post of fax van de door de klant ondertekende en gedateerde offerte.

2.5 Elke offerte die binnen de gestelde termijn wordt aanvaard of elke contractuele verbintenis die door de Klant wordt aanvaard, is bindend voor de Klant en de Ondernemer.

Artikel 3 : PRIJS

3.1 De prijzen zijn netto, exclusief btw. Elk contract en onderhoudsabonnement wordt geïndexeerd vanaf de datum van ondertekening van het contract en onderhoudsabonnement. De prijzen zijn uitgedrukt in euro’s.

Artikel 4 : UITVOERINGSTERMIJNEN

4.1 Binnen een redelijke termijn die ingaat vanaf de ontvangst door ERADICATION SRL van de ingevulde en ondertekende of geparafeerde documenten. De termijnen die de Opdrachtnemer aan de Opdrachtgever meedeelt, zijn indicatief. Indien deze termijnen door de Opdrachtnemer worden overschreden om redenen die buiten zijn wil liggen en aan de Opdrachtgever toe te rekenen zijn (bijvoorbeeld: afwezigheid van de sleutelbeheerder, voorrang aan een ander vakgebied voor het goede verloop van een werf, …), is geen schadevergoeding verschuldigd aan de Opdrachtgever.

4.2 De in de offerte vermelde termijnen houden geen rekening met gevallen van overmacht en periodes van slecht weer. Deze verschillende periodes worden indien nodig bij de in de offerte vermelde termijn opgeteld.

4.3 In geval van wijzigingen in de werkzaamheden worden de opgegeven termijnen aangepast. De extra termijn wordt berekend in verhouding tot de gewijzigde werkzaamheden.

4.4 De werkzaamheden worden uitgevoerd op werkdagen en tijdens de uren die zijn vastgelegd in de geldende sociale wetgeving, onder voorbehoud van weersomstandigheden die tot vertraging kunnen leiden zonder dat de klant recht heeft op schadevergoeding. (bijv. bescherming van gebouwen tegen duiven.

Artikel 5 : UITVOERING VAN DE WERKEN

5.1 Op eerste verzoek van de Ondernemer zal de Klant de bouwplannen en, in het algemeen, alle documenten overleggen die ERADICATION SRL in staat stellen om het HACCP-dossier bij te werken, indien nodig. Zelfs als dit niet uitdrukkelijk in de offerte wordt gevraagd.

5.2 De Klant zal de Ondernemer zowel tijdens de onderhandelingen als tijdens de uitvoering van de overeenkomst op eigen initiatief alle informatie verstrekken die nodig is voor de uitvoering van de werkzaamheden en de daarmee gepaard gaande administratieve taken. Voor extra administratieve werkzaamheden kan een extra factuur worden opgesteld.

5.3 Tijdens de uitvoering van de werken moet elke door de Klant gewenste wijziging het voorwerp uitmaken van een nieuw schriftelijk voorstel van de Ondernemer en onderworpen zijn aan de uitdrukkelijke aanvaarding door de Klant. Indien deze wijziging een verlaging van de prijs tot gevolg heeft, is de Klant aan de Ondernemer een vergoeding verschuldigd die gelijk is aan 10% van deze verlaging, onverminderd de vergoeding van de werkelijke schade van de Ondernemer.

5.4 Indien het oorspronkelijke aanbod van de Ondernemer om technische redenen moet worden gewijzigd, moet de Ondernemer de Klant hiervan schriftelijk op de hoogte stellen. In dat geval wordt geen schadevergoeding aan de Klant betaald. In elk geval kan de wijziging, indien deze een verlaging van het bedrag van de offerte inhoudt, geen reden zijn voor verbreking van de overeenkomst tussen de partijen.

5.5 De Klant verbindt zich ertoe op eigen kosten en onder zijn volledige verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat de plaatsen van levering of dienstverlening toegankelijk zijn voor de Ondernemer.

5.6 De Klant stelt de Ondernemer gedurende de duur van de dienstverlening kosteloos water en elektriciteit ter beschikking.

5.7 De Ondernemer kan zonder voorafgaande kennisgeving aan de Klant een beroep doen op onderaannemers.

5.8 De Klant onthoudt zich er tijdens de duur van de werkzaamheden van om de Ondernemer of zijn onderaannemers te hinderen, zich in de werkzone te begeven en in het algemeen door enig gedrag een gevaar voor zichzelf en anderen te creëren. Bij gebreke daarvan zal de Klant als enige de eventuele schade die daaruit voortvloeit dragen, zonder verhaal op de Ondernemer of zijn onderaannemers.

Artikel 6 : OPLEVERING VAN DE WERKZAAMHEDEN

6.1 De ondertekening van het door de technicus aan de Klant voorgelegde werkbon geldt als ontvangstbevestiging. De Klant zal, op straffe van verval, eventuele opmerkingen over de staat van de installatie binnen zeven kalenderdagen na de uitgifte van de factuur door de Ondernemer kenbaar maken.

6.2 De ontvangst heeft tot doel de voltooiing van de werken vast te stellen en de conformiteit ervan te controleren.

6.3 In geval van belangrijke tekortkomingen of gebreken in de werken kan de Klant de oplevering weigeren en moet hij de redenen voor deze weigering per aangetekende brief meedelen binnen de termijnen en in de vorm zoals aangegeven in punt 6.1 van deze AVV.

6.4 De oplevering vormt het uitgangspunt voor de door de Ondernemer geboden garanties.

Artikel 7: OVEREENGEKOMEN DIENSTEN

7.1 Indien de Klant dit wenst, kan de Ondernemer een administratief dossier (opvolging AFSCA-dossier, veterinaire inspectie, enz.) indienen bij een bevoegde instantie (zonder dat de Ondernemer iets kan worden verweten  van de ongunstige afloop van een door hem bij een autoriteit ingediend dossier.

Artikel 8 : EIGENDOMRECHT

8.1 In afwijking van de artikelen 1138 en 1788 van het Burgerlijk Wetboek blijven de geleverde goederen het exclusieve eigendom van de Ondernemer totdat het hoofdsombedrag, de kosten, de interesten en, in voorkomend geval, de schadevergoedingen wegens laattijdige betaling of wanprestatie volledig zijn betaald

Artikel 9 : ANNULERING

9.1 Behalve in gevallen waarin de wettelijke herroepingstermijn van 7 dagen na het sluiten van de overeenkomst van toepassing is, heeft de Klant het recht om een bevestigde bestelling te herroepen..

9.2 In geval van annulering of herroeping door de Klant buiten de wettelijke termijn, blijven de aan de Ondernemer betaalde voorschotten verworven als forfaitaire schadevergoeding, onverminderd de vergoeding van de werkelijke schade van de Ondernemer. Bij gebrek aan een voorschot kan een vergoeding van 35% inclusief btw van het totale bedrag worden gevorderd, onverminderd de toekenning van aanvullende schadevergoeding.

Artikel 10 : GARANTIE EN AANSPRAKELIJKHEID

10.1 De door de Ondernemer verleende garanties zijn specifiek beperkt tot de hierna uiteengezette wettelijke en contractuele garanties.

10.2 n geval van hernieuwde besmetting tussen twee behandelingen voor onderhoudsabonnementen, wordt op eenvoudig verzoek van de Klant een gratis behandeling uitgevoerd. Een Klant met een openstaand bedrag kan geen aanspraak maken op de garantie totdat het volledige bedrag is betaald. De garantie is niet van toepassing wanneer de aanbevelingen met betrekking tot de hygiëne en de luchtdichtheid van de ruimtes onvoldoende worden nageleefd. ERADICATION SRL heeft alleen een middelenverbintenis en in geen geval een resultaatsverbintenis.

10.3 In geval van materiële schade veroorzaakt tijdens een dienstverlening, dient de Klant binnen 48 uur na het ontstaan van de schade per aangetekende brief zijn klachten te melden. Bij niet-naleving van deze termijn kan het verzoek om vergoeding niet in behandeling worden genomen. De Klant moet ERADICATION SRL uitdrukkelijk toestemming geven om de schade in aanwezigheid van beide partijen vast te stellen.                

10.4 De Ondernemer die optreedt als tussenpersoon (plaatsing van insectendodende lampen) geeft geen garantie op onderdelen die uitsluitend door de fabrikant worden gegarandeerd. De Ondernemer is in geen geval aansprakelijk voor gebreken die te wijten zijn aan onvoldoende onderhoud, normale slijtage, reparaties of ingrepen door derden. De aannemer is evenmin aansprakelijk in geval van brand, waterschade of als gevolg van weersomstandigheden. Herstellingen aan bestaande installaties en constructies die niet in overeenstemming waren met de geldende wetgeving vallen niet onder de bovengenoemde garantie.

10.5 Indien de Klant de Ondernemer een materiaal van een bepaalde kwaliteit, herkomst of soort oplegt, of een bepaald uitvoeringsproces, wordt de Ondernemer ontslagen van elke aansprakelijkheid voor gebreken die voortvloeien uit de keuze van dat materiaal of dat proces.

10.6 De klant is verplicht de aannemer onmiddellijk op de hoogte te brengen in geval van twijfel over de kwaliteit en/of conformiteit van een materiaal.

10.7 De Klant is verplicht om elke mogelijke moeilijkheid bij de levering/dienstverlening aan de Ondernemer te melden. De Ondernemer kan niet aansprakelijk worden gesteld voor complicaties, vertragingen en kosten die voortvloeien uit situaties zoals de afwezigheid van de Klant of de persoon die aangewezen is om de levering in ontvangst te nemen (niet limitatief), markten die de doorgang belemmeren, voetgangerstoegang, lopende wegwerkzaamheden, een toegangsafstand van meer dan 10 meter tussen het lospunt en het gebouw van de klant. Indien levering of aanvang van de werkzaamheden (bescherming van gebouwen tegen duiven) onmogelijk is vanwege de afwezigheid van de klant, zal deze de redelijkerwijs door de aannemer of zijn onderaannemer gemaakte kosten moeten dragen.

10.8 Zodra het materiaal dat nodig is voor de uitvoering van de werkzaamheden op de overeengekomen plaats is geleverd, zelfs gedeeltelijk, wordt de Klant geacht al het materiaal in ontvangst te hebben genomen, zodat indien dit materiaal verloren gaat, het verlies voor rekening van de Klant komt, tenzij dit rechtstreeks het gevolg is van grove nalatigheid of bedrog van de Ondernemer, zijn ondergeschikten of de personen die hem bij de uitvoering van zijn verplichtingen hebben vervangen. De Klant is als enige verantwoordelijk voor de bewaring van de zaak. Artikel 1788 van het Burgerlijk Wetboek is bij overeenkomst niet van toepassing op de contractuele relatie tussen de Ondernemer en de Klant.

10.9 Indien de Klant in het kader van de garantie van de Ondernemer of de fabrikant een interventie van de Ondernemer wenst, maar ter plaatse blijkt dat de storing van de installatie niet rechtstreeks onder de garantie valt, worden forfaitaire kosten van minimaal 100 euro in rekening gebracht. (Exclusief reiskosten).

10.10 De Klant verbindt zich ertoe om binnen 7 kalenderdagen de instructies van de Ondernemer in het kader van het administratieve beheer van een dossier uit te voeren. Bij gebreke daarvan kan de Ondernemer niet aansprakelijk worden gesteld voor de gevolgen van een vertraging die aan de Klant te wijten is.

Artikel 11 : KLACHTEN

11.1 De Klant is verplicht om, op straffe van verval, de geleverde goederen onmiddellijk bij levering te controleren. Ook bij gedeeltelijke levering moet hij na een zorgvuldige en nauwkeurige inspectie nagaan of de hoeveelheid en de kwaliteit overeenstemmen met de goederen vermeld in de offerte en of er zichtbare schade is. Indien tijdens deze controle blijkt dat de geleverde goederen (of hun verpakking) kwalitatief of kwantitatief niet overeenstemmen met de in de offerte vermelde goederen of indien zij zichtbare tekenen van beschadiging vertonen, is de Klant verplicht de geleverde goederen te weigeren of de ontvangst ervan te bevestigen onder voorbehoud, schriftelijk en medeondertekend door de Ondernemer. Bij gebrek aan weigering of een schriftelijk voorbehoud met tegenhanger, wordt de Klant geacht de geleverde goederen te hebben aanvaard als zijnde conform, in kwaliteit en kwantiteit, aan hetgeen is voorzien en onbeschadigd.

11.2 Op straffe van verval moet de Klant elk eventueel defect in verband met de installatie binnen zeven kalenderdagen na de vaststelling ervan melden.

Artikel 12 : ONVOORZIENE OMSTANDIGHEDEN, OVERMACHT EN FORTUINLIJKE GEVALLEN

12.1 In geval van overmacht of toeval wordt de Ondernemer zonder enige schadevergoeding of compensatie van welke aard dan ook ontslagen van zijn verplichtingen. Gezien de aard van bepaalde diensten van de Ondernemer, kan bovendien geen schadevergoeding worden geëist door de Klant voor klimatologische omstandigheden die de uitvoering van de werken verhinderen en een extra vertraging van de uitvoering veroorzaken.

12.2 Indien, door omstandigheden buiten de wil van de Ondernemer, de uitvoering van zijn verplichtingen niet kan worden voortgezet of eenvoudigweg duurder of moeilijker wordt, verbinden de Ondernemer en de Klant zich ertoe om te goeder trouw en loyaal te onderhandelen over een aanpassing van de contractuele voorwaarden binnen een redelijke termijn om het evenwicht te herstellen.

Artikel 13 : FACTURATIE BETALINGEN

13.1 De aan de Ondernemer verschuldigde bedragen zijn contant of binnen de in de offerte, de facturen of in deze AVV vermelde termijnen zonder korting en op de bankrekening van de Ondernemer te betalen, tenzij anders vermeld op de factuur.

13.2 De bedragen zijn netto te betalen. Alle kosten, met name bankkosten, zijn voor rekening van de Klant. Een korting voor onmiddellijke betaling kan alleen worden toegekend indien dit vooraf uitdrukkelijk schriftelijk is overeengekomen. Tussenpersonen, vertegenwoordigers, medewerkers of onderaannemers van de Ondernemer zijn op geen enkele wijze bevoegd om betalingen van de Klant in ontvangst te nemen of een geldige kwitantie af te geven.

13.3 Indien de Klant het verschuldigde bedrag niet op de vervaldag betaalt, zal zonder voorafgaande ingebrekestelling van rechtswege een interest van 1% per maand worden aangerekend, vermeerderd met 15% van het verschuldigde bedrag, met een minimum van 250 euro als forfaitaire boete.

13.4 De voorgaande bepalingen doen geen afbreuk aan het recht van de Ondernemer om in geval van niet-betaling de beëindiging van de contractuele relatie te eisen, met schadevergoeding en/of teruggave van de niet-betaalde materialen. Hij kan ook een beroep doen op een uitzondering wegens niet-nakoming en zijn werkzaamheden opschorten totdat de volledige betaling is voldaan. Eventuele termijnen voor de hervatting van de werkzaamheden vallen niet onder de contractuele uitvoeringstermijnen.                            

ArtiKEL 14 : OPZEGGING

14.1 Onverminderd het recht op schadevergoeding en de toepassing van artikel 1184 van het Burgerlijk Wetboek, heeft de Ondernemer het recht om de contractuele relatie met de Klant van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling te beëindigen indien zich een van de volgende gebeurtenissen voordoet: niet-betaling op de vervaldag van een enkel verschuldigd bedrag, protest van een door de Klant ter betaling aangeboden handelspapier, overlijden van de Klant, verklaring van onbekwaamheid, liquidatie, kennelijke insolventie, collectieve schuldenregeling, gerechtelijke reorganisatie of faillissement van de Klant. In geval van toepassing van artikel 1794 van het Burgerlijk Wetboek komen de partijen overeen om de schadevergoeding vast te stellen overeenkomstig artikel 9 van deze AVV.

Artikel 15 : NIETIGHEID 

15.1 Indien een van de bepalingen in deze AVV nietig, ongeldig of niet-afdwingbaar zou worden, heeft dit geen invloed op de geldigheid, afdwingbaarheid of uitvoerbaarheid van de overige bepalingen en van de overeenkomst, tenzij de overeenkomst zonder de betreffende bepaling niet kan bestaan.

15.2 De partijen verbinden zich er echter toe een nieuwe clausule overeen te komen met een soortgelijk effect als de clausule die nietig is verklaard.

15.3 Onderhoudsabonnementen worden stilzwijgend verlengd voor dezelfde duur als bepaald in de overeenkomst. Onderhoudsabonnementen kunnen door elke contractpartij worden opgezegd per aangetekende brief met een opzegtermijn van drie maanden. Onderhoudsabonnementen gaan in op de datum van de eerste interventie. De contractuele vervaldatum is de datum van de eerste interventie.

Artikel 16 : TOEPASSELIJK RECHT EN BEVOEGDE RECHTER

16.1 De relaties tussen de Ondernemer en de Klant worden uitsluitend beheerst door het Belgische recht.

16.2 De partijen komen uitdrukkelijk overeen dat elk geschil in verband hiermee onder de bevoegdheid valt van de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Luik. En in het bijzonder van de handelsrechtbanken van Luik.

Artikel 17 : PRIVACY

17.1 In overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) verbindt ERADICATION SRL zich ertoe uw persoonsgegevens te respecteren. De voorwaarden voor het gebruik en de verwerking van persoonsgegevens zijn op verzoek van de klant beschikbaar